Lezingen

Het ontstaan en werking van de kunstgalerie

De kunstgalerie is vandaag zo vanzelfsprekend dat we maar al te vaak vergeten dat het ooit anders was. De opkomst van de moderne galerie heeft een grondige wijziging gebracht in ons cultureel leven. Het is uitgegroeid tot plek waar de kunstenaar zijn of haar werk voorgesteld wordt aan het publiek, én waarin vastgelegd wordt wat goede en geen goede kunst is.

De Privéverzamelaar

Het verzamelen van kunst kent een lange traditie. Er zijn echter allerhande kunstverzamelaars, zoals de passionele verzamelaar, de verzamelaar die investeert in kunst, de verzamelaar die de kunstwereld wil beïnvloeden. Ze hebben m.a.w. verschillende drijfveren, variërend van hebzucht tot passie. 

Voorts zijn er discrete verzamelaars, maar er zijn ook deze die een eigen ruimte voorzien om hun collectie te delen met het grote publiek.

Bij ons zijn ze met velen, kunstverzamelaars met uitzonderlijke collecties die ook in het buitenland weerklank vinden. Wie zijn ze, wat zijn hun drijfveren om te verzamelen?

Kunst onder de hamer, de kunstveiling

Effectenbeurzen en banken hebben het moeilijk, maar op de kunstmarkt is de waarde van topwerken blijven stijgen, evenals het aantal mensen die in die markt deelnemen.

Internationale veilinghuizen kunnen tegenwoordig op bieders uit tientallen landen rekenen, maar dat betekent ook dat de basisprincipes van de markteconomie de overhand hebben gekregen, het is een zaak geworden van vraag en aanbod waarbij de vraag ruimschoots het aanbod overtreft.

De kunstmarkt is als het ware een speeltuin geworden voor superrijke verzamelaars uit de hele wereld!